Pluralism
Statele Unite sunt o societate compusă din multe grupuri de oameni, dintre care unii aparțineau inițial altor societăți. Sociologii consideră Statele Unite o societate pluralistă, adică este construită din mai multe grupuri. Pe măsură ce societățile se modernizează, ele atrag oameni din țări în care pot exista dificultăți economice, tulburări politice sau persecuții religioase. Deoarece țările industrializate din Occident au fost primele care s-au modernizat, aceste țări tind să fie mai pluraliste decât țările din alte părți ale lumii.
Mulți oameni au venit în Statele Unite între mijlocul secolului al XIX-lea și mijlocul secolului al XX-lea. Fugind de sărăcie și persecuții religioase, acești imigranți au ajuns în valuri din Europa și Asia și au contribuit la crearea pluralismului care face Statele Unite unice.
Pluralismul în cartier
Atât orașele, cât și regiunile reflectă pluralismul în Statele Unite. Majoritatea marilor orașe americane au zone în care sunt concentrați oameni din medii particulare, precum Little Italy în New York, Chinatown în San Francisco și Little Havana în Miami. La nivel regional, oamenii de origine mexicană tind să locuiască în acele state care se învecinează cu Mexicul. Persoanele de origine cubaneză sunt concentrate în Florida. Persoanele vorbitoare de spaniolă din alte insule din Caraibe, cum ar fi Puerto Rico și Republica Dominicană, sunt mai predispuse să locuiască în nord-est.
Asimilare
Unele practici comune în alte societăți vor ofensa sau contrazice inevitabil valorile și credințele noii societăți. Grupurile care doresc să devină parte a unei societăți pluraliste trebuie adesea să renunțe la multe dintre tradițiile lor originale pentru a se potrivi – un proces cunoscut sub numele de asimilare.
Creuzet?
Statele Unite sunt denumite în mod obișnuit un Melting Pot, o societate în care oamenii din diferite societăți se amestecă într-o singură masă. Unii sociologi preferă termenul „multicultural”, subliniind că, chiar dacă un grup a fost în această țară de mai multe generații, probabil că își păstrează încă o parte din moștenirea lor originală. Termenul „Multiculturalism” recunoaște patrimoniul original al a milioane de americani, menționând că americanii care sunt originari din alte societăți nu trebuie neapărat să își piardă markerii individuali prin topirea în mainstream.
Egalitate
Într-o societate cu adevărat pluralistă, niciun grup nu este considerat oficial mai influent decât altul. În conformitate cu această credință, Statele Unite, de exemplu, nu stabilesc o cotă legală asupra numărului de italieni americani care pot vota la alegerile naționale, a numărului de afro-americani care pot candida la funcții publice sau a numărului de vietnamezi americani care pot trăi într-o anumită stradă. Cu toate acestea, mecanisme informale puternice, precum prejudecățile și discriminarea, acționează pentru a menține multe grupuri în afara procesului politic sau în afara anumitor cartiere.
Vânător-Adunător
Societățile de vânători-culegători demonstrează cea mai puternică dependență de mediu a diferitelor tipuri de societăți preindustriale. Ca structură de bază a societății umane până acum aproximativ 10.000-12.000 de ani, aceste grupuri se bazau pe rudenie sau triburi. Vânătorii-culegători s-au bazat pe mediul înconjurător pentru supraviețuire – au vânat animale sălbatice și au fost hrăniți pentru plante necultivate pentru hrană. Când resursele au devenit mai puține, grupul s-a mutat într-o zonă nouă pentru a găsi hrană, adică erau nomazi. Aceste societăți erau comune până acum câteva sute de ani, dar astăzi rămân în existență doar câteva sute, cum ar fi triburile indigene australiene uneori denumite „aborigeni” sau Bambuti, un grup de vânători-culegători de pigmei care locuiesc în Republica Democrată Congo. Grupurile de vânători-culegători dispar rapid pe măsură ce populația lumii explodează.
Pastorală
Condițiile și adaptările în schimbare au determinat unele societăți să se bazeze pe domesticirea animalelor acolo unde circumstanțele au permis acest lucru. În urmă cu aproximativ 7.500 de ani, societățile umane au început să-și recunoască capacitatea de a îmblânzi și de a reproduce animale și de a crește și cultiva propriile lor plante. Societățile pastorale, cum ar fi sătenii Maasai, se bazează pe domesticirea animalelor ca resursă de supraviețuire. Spre deosebire de vânătorii-culegători anteriori care depindeau în totalitate de resursele existente pentru a rămâne în viață, grupurile pastorale au putut crește animale pentru hrană, îmbrăcăminte și transport și au creat un surplus de bunuri. Societățile de păstorire sau pastorală au rămas nomade, deoarece au fost forțate să-și urmărească animalele către hrane proaspete. În jurul apariției societăților pastorale, au început să se dezvolte ocupații specializate, iar societățile au început să tranzacționeze cu grupuri locale.